dimarts, 17 de març del 2015

L'hora d'escollir escola per als nostres fills/es

Molts de vosaltres us heu trobat o us esteu trobant enmig del procés de preinscriure els vostres fills/es a l'escola d'educació infantil i primària. I segurament, en aquest procés, abans d'inciar-lo, us han aparegut molts dubtes i incerteses. Tot pare i mare vol el millor per al seu fill/a, això és evident. I els dubtes, a l'hora d'escollir escola per als nostres fills/es són normals.




Què cal tenir en compte a l’hora d’escollir escola?

Els pares tenim dret a escollir el tipus d'educació que volem per als nostres fills. Però escollir es pot fer difícil, si tenim en compte la responsabilitat de triar un centre educatiu on els nostres fills s'hi passaran moltes hores i molts dies, durant uns anys fonamentals per a la seva formació com a persones.

Quan tenim un infant petit que ha de començar a anar a l'escola o quan algun dels nostres fills ha de canviar d'etapa educativa és un dels moments en què més interrogants ens vénen al cap. N'hi ha un però, que no ajuda a aclarir res: "Quin és el millor tipus d'escola?" Per què el "millor" sempre és relatiu, és a dir, sempre està referit a uns criteris. Vegem -ne alguns, per mirar d'aclarir-ho:

Hi ha famílies que prioritzen la proximitat de l'escola a al lloc de residència. El fet d'estalviar-se desplaçaments llargs i de tenir l'escola i els amics al barri, pot ser considerat com a molt important per alguns.

N'hi ha que abans de res han de tenir en compte l'economia. Segons l'ensenyament sigui públic o concertat, i el nombre de germans que estiguin escolaritzats alhora, algunes escoles resulten fora de l'abast d'algunes famílies.

Altres tenen molt en compte l'estil de famílies que porten els seus fills en aquella escola. La llengua materna, el nivell socioeconòmic, la cultura... Perquè tots sabem que molts dels aprenentatges i força de l'educació que el nostres fills reben a l'escola té el seu origen en les relacions que els alumnes fan entre ells.
També cal tenir present el projecte educatiu de l'escola. Si aquest és manifest i coherent amb els valors que té la família.
Aixi mateix , un pot escullir escola en funció de la confiança que un o altre centre ens inspiren. Per aquest motiu hi ha un cert percentatge de persones que, si els és possible, porten els seus fills a l'escola on ells varen anar de petits. Però no a tothom li és possible, ni tothom té un bon record de la seva escolaritat. Aleshores, sovint es recórre a amics i coneguts perquè ens facin la valoració d'un centre educatiu.
L'opinió d'altres persones de confiança i les impressions que hom es pot emportar d'una visita, una entrevista o una "jornada de portes obertes" acaben de donar els criteris fonamentals per a prendre la decisió final.

D'una visita a l'escola, cadascú en treu les seves conclusions d´acord amb allò que més valora. Algunes famílies valoren l'amplitud dels espais, d'altres el "clima" que s'hi respira. Algunes la disciplina i uniformitat, d'altres el grau de llibertat dels nens i nenes. Algunes l'estabilitat de l'equip docent, d'altres l'obertura del centre a la participació dels pares...

Una escola no és un edifici, sinó el "tarannà" i les relacions que s'estableixen entre les persones que la fan: infants, mestres i pares.
De segur que la millor escola per als nostres fills és aquella en la qual nosaltres podem confiar. Aquell ingredient indispensable que ens permet actuar conjuntament amb la coherència que els nostres fills necessiten.


Hem d'escollir escola. Per on comencem ?

La decisió de triar escola genera sovint preocupacions en els pares. Es tracta d'una decisió important en què cal tenir en compte aspectes ideològics, pedagògics i materials. Però, sigui quina sigui l'opció escollida, moltes vegades l'èxit raurà que els pares sàpiguen vincular-se i participar del projecte escolar que han escollit pels seus fills

Sovint ens trobem amb converses als parcs i a les portes de l'escola bressol sobre la preocupació per trobar l'escola adequada per als fills. És ben cert que, en haver de triar, es barregen moltes variables que han de ser valorades pels pares amb tranquil·litat, perquè el que està clar és que no és el mateix estudiar en un centre que en un altre.


D'entrada, són els pares qui tenen el dret i l'obligació de triar aquella escola que respongui a la línia de pensament i per tant- educativa de la família. Per això, la informació sobre l'oferta pedagògica és primordial: saber quin ideari hi ha al darrere de cada centre ajuda a comprendre el perquè del seu projecte educatiu i de les seves activitats. Penseu que els vostres fills han de passar moltes hores i molts anys de la seva vida en el lloc on nosaltres decidim d'enviar-los, i que aquest propòsit pot condicionar la seva visió del món, les seves relacions socials, els seus compromisos i responsabilitats futures. Per tant, no estem parlant d'una banalitat.

Però a part dels aspectes ideològics hi ha també altres condicionants: uns més pedagògics i altres més de caire material (diguem-ne d'infrastructura). D'una banda parlem de la complicitat amb el claustre de professors, la possibilitat de col·laboració en aquelles activitats que se'ns requereixi, la participació, per dir-ho clar, en l'ambient escolar. D'altra banda, si volem tocar de peus a terra, cal que valorem tots aquells aspectes econòmics a què, de ben segur, estarà supeditat el nostre pressupost familiar.

Hem de tenir present també, que cada nen necessita per al seu correcte desenvolupament un tipus determinat d'escola. A alguns els fa falta un ambient familiar, on tothom el conegui. A altres, en canvi, no els fa res de formar part d'una gran escola. També cal tenir en compte les metodologies emprades, les normatives i -sobretot- l'acord implícit dels pares. La unió família i escola és uns dels grans secrets de l'èxit en l'educació.

Tot plegat haurà de cloure amb la gran decisió, amb l'esperança que els nostres fills creixin cap a la maduresa i feliços.


Quina escola triem?
Escollir escola no és una tasca fàcil per als pares i no ho és, perquè es buscar un espai on s'acollirà el fill o la filla durant moltes hores al dia. És a dir, estarà molt més temps a l'escola que a casa. Per tant, val la pena tenir cura a l'hora de triar escola.

Quan uns pares novells busquen escola el primer que solen mirar són els espais: si són amplis, nous, nets; el material: si n'hi ha molt, si és per estimular la intel·ligència; el tipus d'activitats, els aprenentatges, l'ensenyament de segones llengües, els espais exteriors (els patis): si hi ha arbres, sorral…... És normal, els pares volem el millor per als nostres fills. Que estiguin còmodes, en un lloc nou. Però també hi ha altres coses que són tant o més importants que els espais. Un nen en mig d'un lloc amb molt material, nou i net, però sense una persona que somriu, parla, canta, acompanya, escolta és buit. Els adults (pares i mestres) posem en contacte el món dels objectes, dels conceptes i dels nens, quan interactuem (juguem) amb ells. Per tant ens interessa saber: Com és la gent que hi treballa?, quin és el seu projecte d'escola?, és compatible l'ideari del centre amb la manera de pensar de la família?...



Una bona escola ha de tenir:

- Persones motivades, il·lusionades amb la seva feina, responsables. Que ajuden els alumnes individualment quan és necessari i, sobretot, davant les dificultats. Persones que saben posar-se al seu lloc, com a adults (no com a col·legues dels seus alumnes). Però amb capacitat de tenir empatia amb els seus alumnes per tal d'entendre millor les seves demandes.

- Una bona filosofia d'escola que vetlli perquè els alumnes creixin d'una manera global, integra. És a dir, a aprendre a tenir consciència (dins el marc escolar) de la seva identitat com a persona (com sóc) i com a individu que formarà part de la societat futura (compromisos, responsabilitat). Aprenent no només el currículum corresponent, si no aprenent a aprendre (saber trobar la informació i a escollir uns valors positius, a saber aprendre de la vida), a ser crítics amb el seu entorn i amb un mateix, però, alhora, respectuosos amb les persones. Ja que una escola massa competitiva on tot el que compta són les qualificacions fomenta un tipus de persona amb una ambició fora de mida.

- Una direcció que facilita un clima d'escola acollidor, tant per les persones que hi treballen com per als alumnes o les famílies convidant els pares en la vida escolar (parlar de la feina, jornades de portes obertes) Una escola que deixi els pares implicar-se, no només deixar el fill perquè l'escola faci, sinó, fer plegats.

Les activitats d'activació de la intel·ligència o si es fa o no l'anglès als tres anys poden enlluernar i no deixar sentir el que és important. Com per exemple: Juguen a Infantil?, es facilita l'adaptació?, els nens saben cada dia què faran?. És a dir, es mouen en un entorn que dóna seguretat, confiança, perquè el mestre va explicant què farem, com?, i quan?, hi ha temps perquè els nens i nenes puguin compartir experiències?(tutories, etc.)

Cal mirar d'escollir bé l'escola perquè l'adaptació escolar és un esforç molt important per a un nen o una nena; com molt bé sabem pares i mestres. 

Canviar d'escola no és canviar de motxilla.






Taller de cuina: fem pastís de Pasqua!

Aquest passat dilluns, hem realitzat una nova sessió de taller per a famílies amb infants fins a 3 anys. Aquest cop la proposta ha estat realitzar un pastís en forma de trenet ben original. Aquest n'ha estat el resultat...