El procés d'adaptació a l'escola bressol


Entenem per procés d'adaptació el temps que necessitarà un infant per acostumar-se a l’escola bressol; un espai que li és completament estrany, amb persones i companys que no coneix, i unes rutines i hàbits, en un principi una mica diferents als de casa.
Vosaltres pares, haureu d'acostumar-vos a estar menys estona amb el vostre infant i ell o ella haurà d'acostumar-se també a estar menys estona amb vosaltres. Tots plegats haureu d'adaptar-vos a l'escola, a la seva organització, a les seves educadores, a la seva normativa,...no és cap tasca fàcil, però amb la col·laboració i ajuda de tots plegats acaba sent un procés positiu per a tots els infants.
És del tot aconsellable portar a terme l'adaptació de manera progressiva, evitant al principi, si és possible, llargues estades de l'infant a l'escola. L’adaptació implica un temps perquè cadascú trobi el seu lloc.
Cada infant tindrà "el seu temps d'adaptació".
Cada infant es únic i necessitarà el seu temps, el qual no serà igual per a tots donada la individualitat de cada un.
Cal respectar les necessitats individuals de cada infant i vetllar per a que se senti bé a l’escola.
La majoria d’infants ploren quan l'adult se'n va. Això és una reacció positiva, no preocupant; així expressen que estan en desacord, i es bo que ho facin . També hi ha una minoria que no ploren, o d'altres que ho expressen més tard.
L'objectiu de l'escola és afavorir el procés d'adaptació , el qual esdevindrà més planer amb una relació de cooperació i diàleg amb tots vosaltres.
Si esteu segurs i confiats amb l’escola, amb l'educadora del vostre fill o filla, transmetreu aquests sentiments a l'infant i afavorireu el procés d'adaptació.
El nostre paper no ha de ser evitar-li el conflicte sinó ajudar-lo a superar-ho
A l'infant l'adaptació li suposa un conflicte però que, com a etapa de creixement, cal valorar-lo positivament. Cal mentalitzar-se que l'adaptació és un procés i no és una cosa que pugui fer-se en " tres dies", tot i que així ho marca en el calendari escolar. L'infant necessita assimilar, poc a poc, la nova situació per anar resolent el conflicte que li provoca el canvi. Els infants poden respondre de diverses maneres: plorant, alterant el son, canviant el seu estat d'ànim,... Cap resposta de l’infant és dolenta, s’ha de respectar i esperar que s’adapti a l’escola.

A L’Escola Bressol, oferim als infants un espai nou ple d'estímuls agradables i engrescadors. Ens fonamentem en els principis bàsics de l'experimentació i la manipulació de diferents materials i elements. Elements que permetran ampliar a l’infant el seu àmbit de coneixença i afectivitat. Tot això repercutirà en el seu desenvolupament maduratiu global positivament.

A TENIR EN COMPTE:

- Es començarà el procés d’adaptació amb estones curtes proposades per l'escola, i s’anirà ampliant l’horari en funció de les necessitats de cada infant.
- Les entrades es faran esglaonades per donar als infants l'atenció i l'afecte individualitzat que necessitin.
- Respectarem els objectes que el nen o la nena, els primers dies, pugui portar de casa, ja que aquests fan d'enllaç entre un espai i l'altre i li aporten seguretat.
- Adequarem l'aula i l'espai en general perquè hi hagi un ambient tranquil, acollidor i càlid.
Mantindrem un contacte directe i diari amb cada família informant del procés que va seguint l’infant.
- Cal que us acomiadeu de l'infant, no l'enganyeu, digueu-li que tornareu més tard a buscar-lo.
- Tingueu present que el període d'adaptació a l’escola bressol pot produir canvis de comportament en l'infant.
- Convé que els xumets i els biberons que portin a l’escola no siguin nous, sinó que ja hagin estat utilitzats.
- Procureu no alterar l'ordre a casa, els seus hàbits i les seves rutines fins passat el període d’adaptació. Per exemple, no el canvieu d'habitació, no li traieu el xumet, o els bolquers, no li canvieu l’alimentació, etc. Espereu-vos fins passat el procés d’adaptació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada