Entenem per procés d'adaptació el temps que necessitarà un infant per
acostumar-se a l’escola bressol; un espai que li és completament estrany, amb
persones i companys que no coneix, i unes rutines i hàbits, en un principi una
mica diferents als de casa.
Vosaltres pares, haureu d'acostumar-vos a estar menys estona amb el
vostre infant i ell o ella haurà d'acostumar-se també a estar menys estona amb
vosaltres. Tots plegats haureu d'adaptar-vos a l'escola, a la seva
organització, a les seves educadores, a la seva normativa,...no és cap tasca fàcil,
però amb la col·laboració i ajuda de tots plegats acaba sent un procés positiu
per a tots els infants.
És del tot aconsellable portar a terme l'adaptació de manera progressiva,
evitant al principi, si és possible, llargues estades de l'infant a l'escola. L’adaptació
implica un temps perquè cadascú trobi el seu lloc.
Cada infant tindrà "el seu temps
d'adaptació".
Cada infant es únic i necessitarà el seu temps, el qual no serà igual
per a tots donada la individualitat de cada un.
Cal respectar les necessitats individuals de cada infant i vetllar per
a que se senti bé a l’escola.
La majoria d’infants ploren quan l'adult se'n va. Això és una reacció
positiva, no preocupant; així expressen que estan en desacord, i es bo que ho
facin . També hi ha una minoria que no ploren, o d'altres que ho expressen més
tard.
L'objectiu de l'escola és afavorir el procés d'adaptació , el qual
esdevindrà més planer amb una relació de cooperació i diàleg amb tots vosaltres.
Si esteu segurs i confiats amb l’escola, amb l'educadora del vostre
fill o filla, transmetreu aquests sentiments a l'infant i afavorireu el procés
d'adaptació.
El nostre paper no ha de ser evitar-li el conflicte
sinó ajudar-lo a superar-ho
A l'infant l'adaptació li suposa un conflicte però que, com a etapa de
creixement, cal valorar-lo positivament. Cal mentalitzar-se que l'adaptació és
un procés i no és una cosa que pugui fer-se en " tres dies", tot i
que així ho marca en el calendari escolar. L'infant necessita assimilar, poc a
poc, la nova situació per anar resolent el conflicte que li provoca el canvi. Els
infants poden respondre de diverses maneres: plorant, alterant el son, canviant
el seu estat d'ànim,... Cap resposta de l’infant és dolenta, s’ha de respectar
i esperar que s’adapti a l’escola.
A L’Escola Bressol, oferim als infants un espai nou ple d'estímuls
agradables i engrescadors. Ens fonamentem en els principis bàsics de
l'experimentació i la manipulació de diferents materials i elements. Elements
que permetran ampliar a l’infant el seu àmbit de coneixença i afectivitat. Tot
això repercutirà en el seu desenvolupament maduratiu global positivament.
A TENIR EN COMPTE:
- Es començarà el procés d’adaptació amb estones
curtes proposades per l'escola, i s’anirà ampliant l’horari en funció de les
necessitats de cada infant.
- Les entrades es faran esglaonades per donar als
infants l'atenció i l'afecte individualitzat que necessitin.
- Respectarem els objectes que el nen o la nena,
els primers dies, pugui portar de casa, ja que aquests fan d'enllaç entre un
espai i l'altre i li aporten seguretat.
- Adequarem l'aula i l'espai en general perquè hi
hagi un ambient tranquil, acollidor i càlid.
- Mantindrem un contacte directe i diari amb cada
família informant del procés que va seguint l’infant.
- Cal que us acomiadeu de l'infant, no l'enganyeu,
digueu-li que tornareu més tard a buscar-lo.
- Tingueu present que el període d'adaptació a
l’escola bressol pot produir canvis de comportament en l'infant.
- Convé que els xumets i els biberons que portin a
l’escola no siguin nous, sinó que ja hagin estat utilitzats.
- Procureu no alterar l'ordre a casa, els seus
hàbits i les seves rutines fins passat el període d’adaptació. Per exemple, no
el canvieu d'habitació, no li traieu el xumet, o els bolquers, no li canvieu
l’alimentació, etc. Espereu-vos fins passat el procés d’adaptació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada