Tardes com les d'avui, per exemple, les dediquem a gaudir relaxadament d'activitats tranquiles en les que els petits comparteixen diàlegs, converses i es fomenta una relació més estreta entre ells/elles. Hi ha tardes per a tot, però avui concretament hem gaudit especialment amb la lectura de contes.
La importància dels contes a l'educació infantil...
Els contes transmeten valors, una manera d’entendre les relacions, una
manera d’entendre el món, una manera de veure les persones, els rols,
els sexes…són un mitjà idoni perquè els infants descobreixin el món de les
relacions entre les persones i vagin entenent, exercitant i desenvolupant
empatia i capacitats i actituds de relació: identificar sentiments i emocions,
entendre les diferents reaccions, captar valors i pautes de conducta, normes,
regles…Contribueixen al desenvolupament social de l’infant.
Els contes permeten descobrir i experimentar el poder de la ment i de la
fantasia, la possibilitat de jugar amb el pensament, la possibilitat de posar
en relació elements, fenòmens, coneixements, poder anticipar…
Als nens i nenes els agrada sentir moltes vegades els mateixos contes, perquè
la repetició ritual i sistemàtica els dóna possibilitats d’anticipar els
esdeveniments, preparar-se per sentir l’emoció i poder controlar-la. Això els
produeix seguretat i els dóna l’oportunitat d’anar afrontant, elaborant i
“paint” les emocions, els conflictes, les dificultats, els misteris… i
augmentant la comprensió de les coses, de la vida, de les persones, de les
histories.
Mentre l’adult està llegint, l’infant pot participar de diferents maneres en la
lectura, relacionant el que sent amb el que sap o amb els dibuixos, fent
preguntes, responent qüestions que li planteja el qui llegeix i, sobretot,
parlant sobre el que s’ha llegit. Tot això crea unes relacions afectives
importants, ja que llegir per als nens i nenes vol dir estar al seu
costat; vol dir que l'adult dedica un temps als infants amb un objectiu
agradable, de manera que, gràcies a aquest contacte, es van construint
experiències positives de lectura.
Manipular contes també ajuda a estimar la lectura, i sobretot ja des de ben petits. Tocar-los, veure'ls, mirar, observar els dibuixos i imatges que hi surten, etc. Tots aquests elements ja els van apropant i endinsant dins el món del llenguatge a través de l'observació i manipulació de contes.
A l'aula hi tenim dos tipus de contes: els contes per a manipular l'infant i els contes que explica l'adult. Tan en un cas com en l'altre, es treballen aspectes importants com: el respecte i la cura dels contes, l'atenció, l'ambient de calma, el foment de vocabulari, el diàleg, etc.