L'hora del conte


Per què als infants els agrada tant que els expliquem una i altra vegada al mateix conte? és potser una qüestió de preferències? Sí, en certa manera es així, però darrera d'aquestes repeticions hi ha un aspecte clau per al desenvolupament dels infants: l'aprenentatge de les regles socials i el llenguatge.
Als nens i nenes els agrada sentir moltes vegades els mateixos contes, perquè la repetició ritual i sistemàtica els dóna possibilitats d’anticipar els esdeveniments, preparar-se per sentir l’emoció i poder controlar-la. Això els produeix seguretat i els dóna l’oportunitat d’anar afrontant, elaborant i “paint” les emocions, els conflictes, les dificultats, els misteris… i augmentant la comprensió de les coses, de la vida, de les persones, de les histories.

És molt favorable llegir contes als infants, ja que fomenta l'adquisició de llenguatge a partir del diàleg i afavoreix la interacció entre la mare o pare i el nen/a. Sempre és la persona adulta qui controla l'activitat, ja que és ella qui coneix les regles i la història que narrarà. És important anar motivant l'infant a base de preguntes, per veure si està entenent el relat, i exagerar les situacions d'especial intriga o interès per entendre el fil de la història que s'explica.

En els contes, els infants hi poden trobar reflectides experiències viscudes, sentiments i emocions que els trasbalsen en la vida quotidiana (pors, gelosies, ràbies, tristeses, enveges, tendresa, afecte, alegria…), cosa que els permet reconèixer-los i viure’ls com a sentiments normals. Contribueixen a un coneixement millor d’un mateix i dels altres.

Els contes transmeten valors, una manera d’entendre les relacions, una manera d’entendre el món, una manera de veure les persones, el poder, els rols, els sexes…són un mitjà idoni perquè els infants descobreixin el món de les relacions entre les persones i vagin entenent, exercitant i desenvolupant empatia i capacitats i actituds de relació: identificar sentiments i emocions, entendre les diferents reaccions, captar valors i pautes de conducta, normes, regles…Contribueixen al desenvolupament social de l’infant.

Els contes permeten descobrir i experimentar el poder de la ment i de la fantasia, la possibilitat de jugar amb el pensament, la possibilitat de posar en relació elements, fenòmens, coneixements, poder anticipar…

Mentre l’adult està llegint, l’infant pot participar de diferents maneres en la lectura, relacionant el que sent amb el que sap o amb els dibuixos, fent preguntes, responent qüestions que li planteja el qui llegeix i, sobretot, parlant sobre el que s’ha llegit. Tot això crea unes relacions afectives importants, ja que llegir per als nens i nenes vol dir estar al seu costat; vol dir que l'adult dedica un temps als infants amb un objectiu agradable, de manera que, gràcies a aquest contacte, es van construint experiències positives de lectura.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada