dimarts, 6 de maig del 2014

Ha arribat el moment? Com i quan treure el bolquer

Com podem saber quin és el moment més favorable pel nostre fill/a per poder començar a treballar conjuntament amb l’escola el control d’esfínters?
- Quan l' infant és capaç de caminar segur i d' asseure's sol.
- Quan té un tipus d' alimentació més variada.
- Quan sap establir un canal de comunicació verbal i comença a fer ús de la paraula.

ASPECTES IMPORTANTS A TENIR EN COMNPTE
·         Per començar el procés, el nen ha d'estar d'acord i saber exactament el que està passant.

Hem de tenir molt clar que no som nosaltres els que decidim quan el nostre fill/a ha de fer el control, sinó que hem d' esperar quan ell estigui convençut i preparat, amb ganes de col·laborar i orgullós de poder-ho fer.
·         Primer s'ha de començar a casa amb la mare i el pare, que són la seva família i les persones més importants per ell.
·         És aconsellable dur a terme l'aprenentatge quan vingui el bon temps. Podem començar a l'escola quan fa uns dies que s'està fent a casa i així es converteix en el seguiment del procés (com passa amb la introducció dels aliments).
·     No hi ha un temps establert per assolir el control, tan pot durar dos dies com dos mesos, és important que li donem tot el temps que calgui. Que ho visqui com una superació i no com un càstig.
El control de la caca sol ser més dificultós, és molt important no treure el bolquer fins que el nen o nena hagi aconseguit fer-la a l'orinal/ vàter.
Abans de començar cal observar uns punts previs a considerar:
- quan va brut o moll, plora o demana el canvi?
- Accepta l'orinal o el vàter?
- Aguanta sec una hora o més?
- Demana verbalment o amb un gest el pipi o la caca?
- Li molesta el bolquer?
- Creus que està preparat per iniciar el control?
Des de l’escola es preparen un conjunt d’activitats per afavorir el pas de treure el bolquer a controlar l’esfínter. Algunes d’elles són:
- afavorir un clima tranquil i relaxant , adequat emocionalment
- utilitzar el material adequat: orinal i roba còmoda (fàcil de posar i treure).
- A l'escola expliquem contes , amb personatges on fan el pas del bolquer a l'orinal.
- Observem làmines relacionades amb el tema.
- Presentem l'orinal a la classe.
- Els convidem a seure a cada canvi de bolquer.
- Aquesta activitat es converteix en una rutina diària.
- Els felicitem i demostrem gran alegria pels seus progressos.
HEM D’EVITAR...
  • No tenir-los a l’orinal o wc més temps del necessari.
·         No obligar-los a seure a la gibrelleta si no ho volen

  QUÈ HEM DE DUR?
- més roba de recanvi de l’habitual dins la motxilla amb 5 o 6 calcetes o calçotets.
- Roba còmoda per poder asseure a l'orinal.
- No es pot portar bodi , tirants , "monos" o petos, cinturons.

Un bon procés en l’educació del control d’esfínters ajuda als infants a desenvolupar la seva autonomia personal i a formar una personalitat més segura.
No poseu pressa als infants, i respecteu el seu ritme individual. Cada infant és diferent, tard o d'hora aprendrà a controlar els esfínters. Li heu de donar el seu temps.


  
                
         

















Què hi hem fet avui a l'escola?

Avui a l'Aula dels Patufets...

Hem cantat cançons de diferents animals amb l'ajuda de la capsa dels titelles d'animals: les petites formiguetes, l'elefant, el lleó no em fa por, la torutga, els cinc petits micos, etc. I ens ha agradat molt sentir-les.

Avui a l'aula dels Músics de Bremen...

Hem fet experimentació amb maduixes. Aquesta fruita de primavera tant deliciosa....Mmmmmmm, ens ho hem passat molt bé tocant-les, olorant-les, tastant-les i jugant amb elles.
Aquí us deixem una petita mostra de l'activitat d'avui:











Avui a l'aula de La Caputxeta Vermella...

També hem fet experimentació amb maduixes. Les hem observat, hem parlat sobre quin color eren, quin gust tenien, i ens les hem menjat. Mmmmmm, boníssimes. i fins i tot hem pintat amb les maduixes sobre un paper d'embalar!








A mig matí hem sortit tots al pati a jugar una estona, i després hem tornat a entrar a l'aula o treballar els hàbits d'higiene  i autonomia.

Avui per dinar...

Hem menjat: Mongeta tendre amb patata i truita a la francesa. I de postres... Iogurt de macedònia.

I per berenar...

Entrepà de formatge