divendres, 16 de maig del 2014

Les rebequeries

I aquí us proposem...un altre tema per a la reflexió...

Quina és l'actitud més adequada que hem de tenir davant la rebequeria d'un infant?: enfadar-se, obviar-la, renyar, mostrar-se indiferent...

Potser el més adequat és actuar a diferents nivells:

  • Sense perdre la calma, realitzar actuacions educatives encaminades a ajudar els infants a reconèixer els seus sentiments (ira, ràbia, impotència, frustració...); posar paraules a la situació viscuda (explicar quin desencadenant ha fet que l'infant s'enrabiés, i com aquest, incapaç de contenir i d'entendre tota la seva ràbia, ha cridat, ha plorat...).

  • Fer-li saber quins comportaments estem en disposició d'acceptar o no acceptar (mostrar els límits que no pot passar, les coses que no pot fer...). Cal entendre que una educació en positiu implica establir límits, entesos com aquells espais reals i també emocionals que els adults proporcionem als infants i que els permeten l'experimentació i el desenvolupament sense córrer el risc de fer-se mal o de fer-ne als altres, i també sense la necessitat de prendre decisions que no els corresponen.

  • Buscar amb l'infant solucions al problema originari, fer bones preguntes que l'ajudin amb la seva resposta a entendre la situació viscuda i que també li aportin idees que el puguin ajudar a resoldre, en una altra ocasió, un problema similar de forma més adequada.

El següent pòster de The Devereux Foundation il·lustra de forma senzilla el pasos que són convenients realitzar. 



D'altre banda, us deixem un altre recurs, un llibre que parla de cóm ensenyar a controlar la ira:



Enseñando a expresar la ira: 
  • Nº de pàgines: 232 pàgs.
  • Encuadernación: Tapes toves
  • Editoral: PIRAMIDE
  • Llengua: CASTELLÀ
  • Resum: L'ira és una emoció innata i positiva en el ser humà. A vegades es sol confondre l'ira amb l'agressivitat que, en realitat, és una expressió d'aquesta. A més a més, en els infants es tracta d'una expressió emocional, i en ser tant intensa en alguns moments evolutius, produeix un alt nivell de malestar en els pares. En aquest llibre pares i mares podeu trobar un punt de partida per entendre què són les emocions i quina importància hi tenen en el creixement i desenvolupament dels vostres fills/es. Llibre dirigit especialment a pares i mares, basat en la intervenció familiar i, a més ofereix recursos com ara jocs, contes i activitats, per tal d'afrontar amb seguretat totes les manifestacions infantils que es deriven de les expresions emocionals, principalment, de la ira. 

Moure's en llibertat i aprendre

Article per a la reflexió...





Al número 59 de la revista ”Mente i cerebro”  ha sortit publicat un article que porta per títol “Derecho al rasguño", en aquest article es qüestiona la importància que actualment se li dóna a la protecció dels infants, o més ben dit, aborda el tema de la sobreprotecció a la qual estan sotmesos.

Actualment als nostres infants, amb l’afany de procurar un entorn “segur” se'ls està privant també de la possibilitat d’aprendre, de conèixer l’entorn, de poder assumir riscos i tenir experiències d’autoeficiència. La sobreprotecció porta als infants a no poder gaudir d’experiències de desenvolupament, a tenir una percepció equivocada dels perills i incideix de forma negativa en el seu autoconcepte.

L’autora de l’article, Verena Ahna, comença diferenciant entre risc i perill.

Perillosa és qualsevol situació que els adults hem d’evitar necessàriament als infants: una finestra oberta, uns productes tòxics, una paella amb oli calent…

Són situacions de risc les que els infants voluntàriament decideixen assumir, i ho decideixen perquè els hi cal per conèixer-se millor a ells mateixos, per veure fins on poden arribar, quina distància poden saltar,  fins quant amunt poden pujar, com poden mantenir l’equilibri, o si poden superar el salt que van fer en una altra ocasió. Són experiències vitals necessàries per tal d’anar agafant confiança en les pròpies possibilitats, per saber què pot fer mal i què no, per agafar habilitat i seguretat en ells mateixos.

L'habilitat, la seguretat i l’autoconfiança que els infants van adquirint quan se'ls permet que vagin superant reptes motrius les podran extrapolar a altres àmbits de la seva vida, els oferiran un coneixement ajustat de com és el món, els materials, els objectes i les lleis que els regeixen.

Si realment volem infants autònoms, però amb l’autonomia autèntica, la que comporta responsabilitat i els inicis d’un criteri propi, hem d’entendre que l’adquisició d’aquesta autonomia responsable ha de passar per tenir el desig i la possibilitat d’actuar, la possibilitat d’anar prenent petites decisions en la mesura en que poden fer-ho. Decidir si volen enfilar-se a un tronc o a un petit mur i adonar-se que han vivenciat un sentiment d’autoeficiència, pot ser molt educatiu pensant en termes de desenvolupament.

La recepta és potser fàcil de dir i potser més difícil a la pràctica: dotar als infants de llibertat en els seus moviments, permetent que puguin controlar sempre el seu gest, proporcionar materials que facilitin un coneixement autèntic del món i estar disposats a assumir que els infants han de poder fer front als petits reptes que ells mateixos es plantegen per poder créixer i desenvolupar l’autonomia responsable.

Cada cop que estiguem temptats a demanar a un infant que no s’enfili a un desnivell o que no mantingui l’equilibri sobre un tauló, potser valdria la pena aturar-nos a pensar si la nostra acció és realment educativa.



Què hi hem fet avui a l'escola?

Bon dia, famílies!

Avui, a l'aula dels Patufets...

Hem fet sessió de música. Hem ambientat l'aula, l'hem posat a les fosques i hem engegat les llanternes. En un ambient relaxat hem cantat cançons de diferents animals marins: el peix, peixet, el dofí, les balenes, la tortuga, etc.
Aquest cap de setmana s'emporta el llibre viatger i en Patufet a casa, la Paula.

Avui a l'aula dels Músics de Bremen...

Ha vingut la Tati a fer sessió d'anglès. Ens ha parlat dels "sea animals". Ens ha dut unes targes on hi apareixien diferents animals dels mar. I hem estat aprenent el nom de cada animal ( The dolphin, the whale, the sharck, the fish, the octopus, the jellyfish, the crab and the seahorse) i ens ha explicat qui és cadascún d'ells. I hem cantat aquestes cançonetes:
https://www.youtube.com/watch?v=6Fb1Xv9mZl4 (underwater song, and The sea)
https://www.youtube.com/watch?v=MWUMVM9wBtY

Avui a l'aula de La Caputxeta Vermella...

Hem ambientat l'aula amb música relaxant i hem fet bombolles de sabó. Els nens i les nenes es movien per l'aula saltant intentant atrapar les bombolles, i després les han fet esclatar. Ha estat molt divertit. Després alguns nens han intentat fer bombolles tot bufant!


Avui per dinar...

Hem menjat: crema de carbassa, patat i pastanaga, delícies de mar amb enciam i olives. I de postres... pinya en almívar. Mmmmmmm, boníssim tot!




I per berenar...

Macedònia de fruites amb galetes

Que tingueu molt bon cap de Setmana!