Com podem
saber quin és el moment més favorable pel nostre fill/a per poder començar a
treballar conjuntament amb l’escola el control d’esfínters?
- Quan l' infant és capaç de caminar segur i d' asseure's sol.
- Quan té un tipus d' alimentació més variada.
- Quan sap establir un canal de comunicació
verbal i comença a fer ús de la paraula.
ASPECTES
IMPORTANTS A TENIR EN COMNPTE
·
Per començar el procés, el nen ha d'estar d'acord i saber
exactament el que està passant.
Hem de tenir molt clar que no som nosaltres els que decidim quan
el nostre fill/a ha de fer el
control, sinó que hem d' esperar quan ell estigui convençut i preparat, amb
ganes de col·laborar i orgullós de poder-ho fer.
·
Primer s'ha de començar a casa amb la mare i el pare, que són la
seva família i les persones més importants per ell.
·
És aconsellable dur a terme l'aprenentatge quan vingui el bon
temps. Podem començar a l'escola quan fa uns dies que s'està fent a casa i així
es converteix en el seguiment del procés (com passa amb la introducció dels
aliments).
· No hi ha un temps establert per assolir el control, tan pot durar
dos dies com dos mesos, és important que li donem tot el temps que calgui. Que
ho visqui com una superació i no com un càstig.
El control de la caca sol ser més dificultós, és molt important no
treure el bolquer fins que el nen o nena hagi aconseguit fer-la a l'orinal/
vàter.
Abans de començar cal observar
uns punts previs a considerar:
- quan va brut o moll, plora o demana el canvi?
- Accepta l'orinal o el vàter?
- Aguanta sec una hora o més?
- Demana verbalment o amb un gest el pipi o la caca?
- Li molesta el bolquer?
- Creus que està preparat per iniciar el control?
Des de l’escola es preparen un
conjunt d’activitats per afavorir el pas de treure el bolquer a controlar
l’esfínter. Algunes d’elles són:
- afavorir un clima tranquil i relaxant , adequat emocionalment
- utilitzar el material adequat: orinal i roba còmoda (fàcil de
posar i treure).
- A l'escola expliquem contes , amb personatges on fan el pas del
bolquer a l'orinal.
- Observem làmines relacionades amb el tema.
- Presentem l'orinal a la classe.
- Els convidem a seure a cada canvi de bolquer.
- Aquesta activitat es converteix en una rutina diària.
- Els felicitem i demostrem gran alegria pels seus progressos.
HEM D’EVITAR...
- No tenir-los a l’orinal o wc més temps del necessari.
·
No obligar-los a seure a la gibrelleta si no ho volen
QUÈ HEM DE DUR?
- més roba de recanvi de l’habitual dins la motxilla amb 5 o 6
calcetes o calçotets.
- Roba còmoda per poder asseure a l'orinal.
- No es pot portar bodi , tirants ,
"monos" o petos, cinturons.
Un bon procés en l’educació del control d’esfínters ajuda als infants a desenvolupar la seva autonomia personal i a formar una personalitat més segura.
No poseu pressa als infants, i respecteu el seu ritme individual. Cada infant és diferent, tard o d'hora aprendrà a controlar els esfínters. Li heu de donar el seu temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada