El llenguatge verbal és molt important en les primeres etapes de l'educació infantil. Els infants escolten i aprenen tot allò que senten i, poc a poc, van formant la seva pròpia xarxa comunicativa.
Moltes vegades és, a través de la repetició de sons i paraules que van formant i aprenent el seu propi vocabulari.
A mesura que van creixent, els infants van esforçant-se per a pronunciar més paraules i millor. I arriba un dia que, per necessitat d'expressar-se i fer-se entendre, tenen una explosió verbal i comencen a establir diàlegs de comunicació.
No tots els infants tenen el mateix nivell evolutiu, de la mateixa manera que no tots els infants comencen a parlar a la mateixa edat i en el mateix nivell.
Hem de prendre com a referència algunes pautes a nivell evolutiu en relació a qué és la normalitat, però com a pares tampoc ens hem d'angoixar si, en determinada edat, el nostre fill/a no fa o no diu el que fa o diu un altre nen/a de la mateixa edat.
A l'escola fomentem moltes situacions diàries de llenguatge oral. És molt important parlar als infants, i explicar-los en cada moment què està passant o què estem fent, tinguin l'edat que tinguin i encara que ens sembli que els pot costar entendre'ns.
Moltes vegades ens sembla absurd mantenir un diàleg amb els nostres fills/es ja que pensem...si li pregunto què ha fet durant el dia... tampoc em contestarà.... És un error caure en aquest parany. Encara que els infants no ens responguin, o ho facin de manera poc entenedora, hem d'establir-hi diàlegs. Hem de motivar els infants a qüestionar-se la necessitat d'expressar-se verbalment.
A través del diàleg es desenvolupa el llenguatge, s'estructura el pensament i es reforça la seguretat i l'autoestima del petit/a. Parlar ajuda a l'infant entendre molt millor el món que l'envolta.
Tal i com us comentava fa un moment, a l'aula i busquem molts moments de conversa i destinem gran part del temps a explicar coses: durant el bon dia, cada matí, mentres realitzem les rutines diàries, en les activitats programades, en un conflicte entre infants, a l'hora de dinar, etc.
Tots els moments del dia són bons per establir converses amb els infants!
A continuació, us detallem un petit quadre resum amb l'explicació dels trets més característics dels desenvolupament normal del llenguatge infantil des dels 0 als 3 anys, i alguns dels signes d'alerta que hauríem de prendre com a referència.
Desenvolupament normal
|
Signes d'alerta
|
|
0-3 mesos
|
|
|
3-6 mesos
|
|
|
6-9 mesos
|
|
|
9-12 mesos
|
|
|
12-18 mesos
|
|
|
18-24 mesos
|
|
|
2-3 anys
|
|
|
3-4 anys
|
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada