Com bé ja sabeu, aquest curs hem incorporat diferents novetats que afecten a l'organització diària a l'aula i a un nou model d'ensenyament-aprenentatge. Les aules temàtiques seguint el model de Maria Montessori serà el nostre referent d'organització i nova manera de funcionar en el dia a dia de l'activitat diària i en les estones de joc.
Per aquest motiu, us volem fer cinc cèntims del què significa tenir a l'escola diferents aules temàtiques i explicar-vos alguns dels elements més representatius que seguirem de la metodologia Montessori.
LA METODOLOGIA MONTESSORI COM A NOVA FILOSOFIA D'ESCOLA
Ens basem en
respectar la llibertat dels infants dins d’uns límits seguint la filosofia
pedagògica de Montessori: “donem un raig de llum als infants i deixem
que segueixin cadascún el seu camí, perquè l’educació comença en l’aprendre en
llibertat”.
Apliquem de Montessori
la pedagogía oberta i el aprendre en llibertat, proposant una
metodologia que respongui sobretot a l’educació sensorial i emocional de
l’infant. Per a Maria Montessori
l’objectiu de l’educació és que els nens i nenes adquireixin la máxima
independencia física i psíquica i que aprenguin a pensar per si mateixos. I és
en base a aquesta premisa que intentem donar sentit a la nostra tasca
diària. Ens basem en el mètode Montessori partint de la base que facilitem als
infants un entorn i uns materials que els serveixin per avançar en el
coneixement per si mateixos, deixant el paper de l’educador-mestre com a
orientador-guia del procés d’aprenentatge de l’infant.
Creiem, tal i com creia Maria Montessori, que
les primeres etapes en el desenvolupament d’un nen o nena són fonamentals i que
les vivències en les que participa donen sentit als seus aprenentatges. Cal
donar llibertat als petits/es perquè escullin entre diferents opcions disponibles; en altres
paraules, permetre als nens i nenes que satisfacin la seva curiositat natural i
innata i descobreixin el món que els envolta a través de les seves pròpies
experiències.
Maria
Montessori basa la seva teoria en les necessitats dels
nens. Més que una metodologia, és una filosofia de cóm veure l’infant. Montessori crea materials adaptats a aquestes necessitats, i en aquest sentit l'escola està incorporant nou material a les aules, i d'altres, que els anirem construïnt poc a poc amb material recilcat.
Hem d'entendre Montessori com una manera de veure l’infant com un ésser autònom i capaç
per aprendre per ell mateix. Al mateix temps, no deixem de perdre de vista les necessitats del nen/a i
satisfer-les perquè es pugui desenvolupar correctament dins del nostre entorn.
La nostra finalitat
educativa, dins aquest projecte educatiu renovat que presentem i apliquem dins el centre és aconseguir l’autonomia de l’infant
en tots els sentits: intel·lectual, en el sentit d’educar
a un pensador crític, moral a través de l’educació per al
respecte mutu, social pel fet de
conviure amb els seus iguals, emocional
en el sentit de la seguretat que li proporcionen els límits, l’educació de la
voluntat i l’autosuficiència.
El paper de l'Educador/a dins l'aula segons Montessori: l’adult es converteix
en un observador i un guía del procés que ajuda i estimula a l’infant en tots
els seus esforços. Li permet actuar, estimar i pensar per si mateix, ajudant a
desenvolupar confiança propia i disciplina interior. El paper principal del
mestre/a és observar el que necessita l’infant, el que el motiva, el que més li
agrada. Cal estimular que els nens/es aprenguin per si mateixos i que trobin la
solució dels seus problemes. S’ha de permetre que siguin ells els qui
construeixin els coneixements a partir de les seves experiències. Per tant, la
intervenció de l’educador/a dins l’aula
és mínima.
Al llarg del curs, utilitzarem material de
la natura, de reciclatge, quotidià i espais de joc i aprenentatge. Afavorirem també
el respecte als altres i a ells mateixos.
Sense oblidar-nos del
nostre principal objectiu com a docents: educar a tots els nens i nenes i atendre el
seu creixement integral tot acompanyant a les famílies en el camí.
És en relació als
principis de la pedagogía Montessori que aportem un element innovador a la trajectòria
que ha anat seguint el nostre centre, i és la incorporació del concepte “aules temàtiques”. Tal i com ja us hem anat comentant en les diferents reunions d'inci de curs, a partir d'enguany organitzem l'aula enotrn diferents Aules Temàtiques. Aquest curs incorporem:
1. L'aula de Llenguatge Musical i Verbal (Aula Amadeus Mozart)- Aula Referent Infants 1-2 anys
2. L'aula d'Experimentació i Manipulació (Aula Joan Miró)- Aula Referent Infants 2-3 anys
3. L'aula de Llenguatge Lògic-Matemàtic (Aula Isaac Newton)- Aula Referent Infants 2-3 anys
4. L'Aula de Joc Simbòlic
5. L'Aula de Jocs de Moviment
Entenem per aules
temàtiques els diferents espais físics concrets que s’estructuren en funció
d’uns continguts, objectius i materials específics.Els nens i nenes parteixen
d’una aula de referència en la qual realitzen les activitats de vida quotidiana
seguint la metodologia de Maria Montessori. Entenem per vida quotidiana, els
hàbits i les rutines.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada